Wkino

Hvordan gjøre de sju kamper i Parelli

Pat & Linda Parelli naturlige horsemanship metoden bruker disse "Seven Games" som et grunnlag for resten av programmet. Disse spillene er basert på "spill" som hester leke med hverandre. De tre første kampene, "prinsippet" spill, fokusere på å etablere tillit og aksept i hesten din. De fire siste kampene er "formål" spill som forbedrer kommunikasjonen mellom deg og din hest. For detaljerte eksempler på sju kamper fra Pat Parelli selv, gå til www.ParelliConnect.com, For hensikten med denne artikkelen, alle sju kamper foregår på bakken med hesten din On Line.

Trinn

Hvordan gjøre de sju kamper i Parelli. Den pinnsvin spillet.
Hvordan gjøre de sju kamper i Parelli. Den pinnsvin spillet.
  1. 1
    Den vennskapskamp. Dette spillet handler om å få hesten til å være trygg på seg selv, i sine omgivelser, i deg, og hva du lærte ham. I praksis betyr dette å få hesten din til det punktet hvor han er helt komfortabel med deg å være i nærheten av ham, rører ved ham, og for å referere til en Parelli-isme ", tar den tiden det tar."
    • Begynn med å sørge for at hesten din er komfortabel med deg å være i hans plass. Konseptet med terskler er meget viktig her. Hvis han er motstandsdyktig mot ideen om å bli berørt, ikke rush det. Bruk et tau (eller en Carrot Stick & Savvy String, hvis du har en) og lett kaste den over nakken, ryggen, hans bakparten, rundt beina, osv. Bruk en lys og jevn rytme. Denne øvelsen er en måte å teste hvilke områder hesten din er i orden med deg berøre og hvilke som han er motstandsdyktig mot.
    • En Carrot Stick er et viktig verktøy i Parelli metoden, særlig innenfor de syv Games. The Carrot Stick er ikke en pisk, det fungerer som en forlengelse av armen din.
    • For vennskapskamp, ​​bruk følgende retningslinjer: Rhythm, Avslapping og Retreat. Hvis hesten din er ubehagelig med noe, back off (retreat). Når hesten er komfortabel med deg berøre ham over (med tau / Savvy String, Carrot Stick, og til slutt hånd), er du klar til å gå videre til neste spill.
  2. 2
    Den pinnsvin spillet. Dette spillet er navngitt slik fordi det lærer hesten å bevege seg bort fra et punkt av press, eller en "feel". Det er viktig å være progressiv med dette spillet, som betyr å få hesten din til å gi deg mer, mens det krever mindre stimulering fra deg.
    • Et godt sted å starte er ved å plassere hånden på sone 1 (nesen) og forsøke å rygge hesten opp basert på denne touch. Langsomt øke trykket før han svarer og sikkerhetskopierer.
    • Ideen om "faser" er avgjørende for dette spillet. I eksempelet ovenfor, er fase 1 minst mulig press mulig. I hovedsak er det lov å plassere hånden på hesten. Hvis hesten ikke reagerer, flytte til fase to - litt mer press. Hvis det ikke fungerer, flytte til fase 3 - litt mer kraftfulle. Hvis han ikke svare på fase 3, flytte inn Fase 4 - uansett hvor mye press det tar å få et svar. Dette betyr ikke slå, slå, etc. Komme til Fase 4 betyr at du har stadig økt press. Så snart hesten reagerer, slipper trykket helt.
    • Med tid, øvelse og repetisjon, vil hesten ta færre og færre faser for å oppnå ønsket respons. I det øyeblikket du trykket er et utvalg av Friendly Game - "Du gjorde det jeg ville at du skulle gjøre, så jeg kommer til å ta av press."
    • Dette spillet gjelder ikke bare til nesen. Bruke lignende metoder, med henvisning til de fire fasene, langs siden hans, å løfte benet, snu hodet, etc.
  3. 3
    Den bilspill. Mens Porcupine Game er omtrent jevnt press, er det bilspill om rytmisk press, eller til slutt på "forslag" av press. The Driving Game er en logisk progresjon av Porcupine Game.
    • Gjelder de samme fire faser, bortsett fra denne gangen, heller enn å bruke hendene, og stadig økende press eller vekt bak det, bruk en gulrot Stick og "tap" hesten. Fase 1 er lys, rytmisk tapping, fase 2 litt sterkere, og så videre. Det er viktig at du opprettholder en jevn rytme gjennom faser. Hastigheten og rytme av trykket bør ikke endres, bare mengden kraft bak trykket.
    • Denne prosessen kan brukes til å sikkerhetskopiere, bakparten gir, etc. Som nevnt ovenfor, for mer detaljerte beskrivelser og faktiske demonstrasjoner av de syv spillene fra Pat Parelli selv, gå til ParelliConnect.com.
  4. 4
    Yo-yo game. Det er ganske lett å se hvorfor dette spillet ble kåret som det var. Ved hjelp av de fire faser, rygg din hest opp et ønsket beløp og deretter bruke en flyktende bevegelse for å bringe ham tilbake. Som Pat sier: "Jo bedre hesten ryggen opp, jo bedre vil han gjøre alt annet."
    • Å sende hesten ut, bruker du de fire faser. Fase 1 er meget liten bevegelse (faktisk vrikking en finger teller som fase 1), er mer uttalt fase 2, og så videre. Samtidig som du endrer faser, vedta en mer kraftfull, strengt blikk på ansiktet og en dominant kroppsholdning. Når du ønsker å hente ham tilbake inn til deg, snelle i tauet ved hjelp av en stødig hånd-over-hånd bevegelse med en myk, innbydende utseende på ansiktet ditt. Kroppsspråk er veldig viktig i de sju kamper, men det er det spesielt viktig i denne delen av Yo-Yo Game.
  5. 5
    Den sirkle spillet. Det er viktig å merke seg forskjellen mellom sirkle spill og utfall. I Sirkling spill, er det hesten ansvar å holde gangart, hastighet, retning og fokus. Det er ikke en tankeløs sirkel, han må holde innstilt på hva du spør. Samtidig, må du utvikle de tre delene av Circle spill: den sender, den tillater, og bringe tilbake.
    • Sende, er akkurat hva det høres ut som: sende hesten ut på en sirkel av utpekt omkrets. Hvis du vil sende, stå på ett sted og sende hesten ut til enden av tauet. Deretter lede hesten frem til han begynner sirkle med tau gjenværende relativt undervist. Når hesten beveger seg på en sirkel, du bo i "nøytral" (står overfor samme retning, ikke følger hesten med øynene eller detaljstyre). Så lenge han holder seg på den veien, trenger du ikke forstyrrer. Dette er den tillater.
    • Når du ønsker å hente hesten tilbake, vedta samme kroppsspråk som du gjorde da du tok ham tilbake i Yo-Yo Game.
    • Øv på Sirkling spill i begge retninger, med varierende lengder og hastigheter (gange og trav).
  6. 6
    Den sidelengs spillet. Til å begynne, er det mest effektivt å bringe hesten så hodet er vendt mot en vegg eller barriere av noe slag. Ved hjelp av rytmisk trykk med en gulrot Stick (faktisk ikke berører ham, men du vrir pinnen og streng nær hestens bakpart), gå mot hesten, som har holdt seg vinkelrett på barriere. Dette vil sannsynligvis ikke føre til en perfekt Sideways bevegelse med en gang, men vekslende repetisjon og retreat vil hjelpe deg å unngå frustrasjon og samtidig oppnå ønsket resultat.
    • Hvis du er bekymret for at hesten ikke kan svare godt til dette, får et par stykker av gjerder eller panel og gå på den andre siden av den mens du bruker Carrot Stick som en forlengelse av armen din til å søke forslag fra trykk til bakparten.
  7. 7
    De klemmer spillet. Dette spillet innebærer å få hesten komfortabel med "klemme" mellom stedene. Til å begynne, bør disse objektene være relativt langt fra hverandre, slik at hesten din er villig til å prøve det. For eksempel spille Sirkling spill litt nærmere en vegg eller barriere enn normalt, med litt kortere linje enn normalt. Hvis du tillater for en 10 - til 15-fots plass mellom deg og barrieren og oppfordrer deg hesten din til å gå gjennom det rommet, du spiller Squeeze Game.
    • Lik ved hjelp faser, vil hesten bli mer komfortabel med stadig mindre mellomrom jo lenger (og mer effektivt) du spiller dette spillet. Det handler om terskler. Hvis hesten din vil gå gjennom en 15-fots gap, men ikke en 10-fots gap, ikke hold presser ham til å gjøre det gjennom 10-fots gap. Retreat, flytte tilbake til en 15-fots (eller 20-fots) gap, og sakte jobbe tilbake mot at terskelen.
  8. 8
    Etter at du har gjort din vei gjennom disse spillene, betyr det ikke at du er ferdig med dem. Du bør spille, eller i det minste referering, disse spillene hver gang du er sammen med hesten din, uansett hvilket nivå horsemanship du oppnå. Ditt forhold til hesten din vil vokse sterkere, og horsemanship vil øke som et resultat. Igjen, kan ytterligere informasjon om Parelli Syv Games bli funnet på ParelliConnect.com

Tips

  • Hyppigere kortere økter er bedre enn mindre hyppige, lengre økter. De bare blir kjedelig for deg og din hest.
  • Det er nyttig å vite hestens historie (har hun noen gang blitt trent med denne metoden eller annen måte? Ble hun misbrukt? Etc.)
  • Husk at noe gjøres med hånden, bør også gjøres med gulrot pinne og kunnskapsrike streng, for å vise din hest er det ikke en pisk, men en forlengelse av armen din.
  • Ikke begynn å gjøre dette og deretter bestemme det er bortkastet tid - du trenger å gå hele veien til slutten. Du vil ikke angre på det hvis du har gjort det riktig!
  • Ikke presse hesten til noe den ikke ønsker å gjøre. Det vil svekke tilliten bindingen. Hvis hesten virker ukomfortabel med noe, snakk med hesten din, la den vet at alt kommer til å være ok. Men vær sikker på at du ikke lovprise ham for utagering eller spooking. Dette vil lære hesten å handle skremt stedet for å lære å bli trygg.
  • Hver treningsøkt bør være avsluttet på en god tone og med litt ledig tid og litt spilletid.
  • Husk at hesten din prøver virkelig hardt, så de bør være lovet, selv om de bare liksom gjøre det.
  • Husk at dette kommer til å ta mye tid og tålmodighet, og hesten din ikke kommer til å gjøre alt riktig første gang.
  • Forskjellige hester lærer forskjellig. Denne artikkelen er for den mer "basic" hest.

Advarsler

  • Individuelle resultater kan og vil variere, og dette er bare en retningslinje. Nesten ingenting om hestetrening er satt i stein.
  • Mishandlet hest = ta forsiktighet! De liker ikke du vinke armene, eller skyve dem eller vinke bly tau, så bare prøv å være forsiktig og veldig tålmodig med dem.
  • Aldri truffet eller kjefte på hesten din. Det er bare kommer til å forverre dem og gjøre ting verre. Forbli rolig.
  • Denne treningen kommer til å bli mye tøffere med noen hester.
  • Hvis du føler at du er frustrert, vil hesten din føler det også. Stopp. Du kommer ikke til å komme noen vei. Ta deg tid til å slappe av, vente 10-15 minutter, og deretter starte på nytt.
  • Hvis hesten din er å ha en veldig dårlig dag, ikke engang starte. Det kommer ikke til å fungere. I stedet prøver bare å spille vennskapskamp ved å klappe dem og bruke den til å bygge bånd med hesten din.
  • Selv om du har hatt den verste treningsøkt noensinne, alltid avslutte på en god notat. Vil du ha det siste hesten husker å være deg roping på ham? Nei, du vil den skal være grooming eller spille eller bare belønne og klappet.