Wkino

Hvordan løse en sudoku

Sudoku er et tall puslespill som har feid verden. Det er veldig moro å spille, men kan være vanskelig og forvirrende i begynnelsen. Målet i puslespillet er å sette tallene 1-9 i hver rad, kolonne og 3x3 firkantet blokk.

Trinn

Hvordan løse en sudoku. Bruk telling prinsipper for å løse gåter.
Hvordan løse en sudoku. Bruk telling prinsipper for å løse gåter.

Metode en: enkel vanskelighetsgrad

  1. 1
    Bruk telling prinsipper for å løse gåter. Siden du allerede vet at du ikke kan ha det samme nummeret i en rad, kolonne eller ni firkantet blokk, kan du bruke den til å hjelpe deg å få et nummer. Vanskeligheten er avhengig av plassering av tallene gitt til deg.
  2. 2
    Seek "definites". Når løse en enkel Sudoku, er å se det første du bør gjøre for definites. Definites er tall som definitivt kommer til å være der. Starter på 1, trekke imaginære linjer gjennom bokser i at en er rad og / eller kolonne. Når det bare er en boks igjen i 3x3 boks, vet du at er et klart. (Se bilder ett og to).
  3. 3
    Arbeid deg gjennom numrene til 9.. Siden du har fylt inn noen tall, bør dette bidra til å få andre tall som hadde mer enn én mulighet før. (Se bilder tre og fire. Legg merke til hvordan 3s ikke kunne vært løst før, men er løst i finalen).
  4. 4
    Se igjen når fast. Hvis du får problemer, kan du gå tilbake og sørg for å se på alt. Det er nesten garantert at du gikk glipp av noe. At ett nummer er vanligvis alt du trenger for å komme i gang igjen. Hvis du fortsatt ikke kan finne noen løsninger, starte merking hver blokk med hvert nummer som kunne gå i den boksen.
    • For eksempel i bildet ett, alle de tomme boksene har tall som kunne gå dit. Fyll disse i. Hvis det er en i raden eller kolonnen i den boksen, vet du at en ikke er en mulighet.
  5. 5
    Start med å gjøre sudoku i avisen eller på nettet (se lenker nedenfor). Avisen Sudokus er vanligvis lettere på mandag og tirsdag. Vanskelighetsgraden øker som uken går.
  6. 6
    Prøv deg på hardere sudokus. Dette bestemte Sudoku (bilder en gjennom fire ovenfor) kan løses med bare definites, men hva gjør du hvis det ikke kan?

Metode to: hard vanskelighetsgrad

  1. 1
    Starter på nummer 1. Bruk samme logikken fra en enkel oppgave å fylle ut alle tomme boksen med alle mulige tall for den boksen. Hvis det er mulig, sette i definites. For eksempel, bilde tre (over) viser at du ikke kan løse for tre.
    • I en vanskelig Sudoku, vil du ikke være i stand til å løse fra start, så bare fyll ut det du vet det kunne være. Dette vil hjelpe senere når du har to eller tre alternativer per boks, og du kan ikke huske hva de er.
  2. 2
    Merk at hvis to bokser i en blokk, kolonne eller rad være en av to tall, kan du bruke disse tallene til å eliminere andre muligheter. For eksempel, i en blokk, er det fire åpne boksene. Fra analysen din, har du funnet ut at:
    • En boks kan være 1, 2, 3 eller 4;
    • eske B kan være 1, 2, 3 eller 4;
    • eske C kan være tre eller fire, og
    • box D kan være tre eller fire.
      • Fra dette vet vi at boksen A og B ikke kan være tre eller fire, fordi de må være enten en eller to. Box C og D må være enten 3 eller 4. Denne informasjonen kan være nyttig i å løse andre bokser.
  3. 3
    Erkjenne at harde sudokus kan ta tid - Mye tid. En hard Sudoku kan faktisk ta dager å fullføre, men de er fortsatt gøy. Jo hardere de er, jo mer moro det er når du er ferdig. En hard Sudoku kan løses på samme måte som en enkel en, det gir bare deg mindre å begynne med. Logikken i et vanskelig puslespill er at hvis du vet alt som kan gå i hver boks, er det veldig enkelt.
    • For eksempel si at du har to mulige 2s for en bestemt ni firkantede boksen, og de ​​er i en rad eller kolonne, og du vet at 2s ikke kan gå noe annet sted i ni firkantede boksen. Det betyr at du vet at raden eller kolonnen de to er er i kan ikke ha 2-tallet i det bortsett fra i dette ni firkantede boksen. Dette høres forvirrende, men når den brukes, er det faktisk veldig enkelt, og det hjelper mye.
  4. 4
    Vurdere dette alternativet, sikker måte å alltid løse et puslespill nøyaktig og raskt. I denne metoden, fylle i hver blokk med alle de mulige tall som kan gå der. Skriv alle tallene små på toppen av blokken. Du kan gjenskape puslespillet på større papir for å hjelpe med dette. Skriv alle tallene som ikke vises i denne raden, kolonnen eller firkantet. Når du har gjort dette for en hel kolonne eller rad, begynne å fylle i de åpenbare svar. Du vil ha løst gåten ved den gangen du gjør dette for hver rad.

Metode tre: samurai sudoku

  1. 1
    Være en trygg og avansert sudoku-spiller. The Samurai Sudoku puslespillet er et puslespill bare for å bli forsøkt av en dyktig Sudoku Solver. Det er i utgangspunktet fem Sudokus i ett. Hjørnene av hver henger sammen med en middels puslespill (se bildet nedenfor). Disse oppgavene kan være lang og vanskelig.
  2. 2
    Hold sammenhengene i sikte. Når vi løser disse, må du alltid huske at hjørnet forbundet med sentrum puslespillet må arbeide med begge oppgaver.
  3. 3
    Se på linjene. De linjer som er enogtyve boksene lang kommer til å bli sett på som om det var tre separate ni blokk linjer, hvorav den ene består av biter av de to andre.
  4. 4
    Løs akkurat som du ville gjort med en vanlig puslespill. Bare husk at du kan ha opp til tre av det samme nummeret i linjer som kobler til sentrum puslespillet.
  5. 5
    Se eksterne lenker nedenfor for samurai puslespill.

Metode fire: morderen samurai sudoku

  1. 1
    Ta en titt på morderen variant av samurai sudoku. Reglene er litt annerledes, og rutenettet nå involverer farge. Standard Sudoku regler gjelder for dette puslespillet også, dvs. hver ni firkantede boksen må ha tallene 1-9


Killer samurai regler

  1. 1
    Se innenfor hver av de fargede blokker for et lite antall. Dette betegner den totale verdien av rutene i den blokken. For eksempel, hvis et farget blokk bestående av tre kvadrater utgjør 7, så de enkelte rutene må være 1, 2 og 4, men det er ned til leseren for å fastslå i hvilken rekkefølge de skal plasseres.
  2. 2
    Legg merke til at i løpet av hver farget blokk, kan et nummer gjentatt, men dette er sjelden.
  3. 3
    Legg merke til totalen. Hver ni firkantet blokk skal utgjøre 45, som must hver rad og kolonne.
  4. 4
    Innse at i en morder samurai puslespillet er det fire tilfeller der 3 x 3 rutenett tilhører to forskjellige ni kvadratiske blokker. I denne situasjonen de samme reglene for Sudoku, inngår tallene 1-9 skal bare brukes én gang. Det står til grunn at disse fire tavler kan holde nøkkelen til å løse hele puslespillet.

Råd for å løse gåten

  1. 1
    Se etter fargede blokker som inneholder høye eller lave summer. Disse har færre kombinasjoner av tall, og er som sådan lettere å løse.
  2. 2
    Se etter en gruppe av fargede blokker som stikker utover grensen av de ni kvadratiske blokker med én rute bare. Dette vil gi leseren å bestemme i det minste en firkantet blokk av en farget.
  3. 3
    Ikke bare tenke på en enkelt blokk på totalt 45 år. Det kan av og til være mulig å fastslå et antall ved tilsetning av fargede blokker i 2, 3, 4 eller flere ni kvadratiske blokker til sammen 90, 135, 180 etc for å fastslå et enkelt unnvikende nummer.
  4. 4
    Se etter kryssende fargede blokker med høy eller lav totaler. For eksempel, hvor en farget blokk på totalt 3 er på 90 grader til en farget blokk på totalt fire, må verdiene av blokkene være lett å trene så det er bare et utvalg av tre tall, 1, 2 og 3, men don ` t glemme at hver rad og kolonne må inneholde tallene 1 - 9 kun én gang.
  5. 5
    Se å eliminere 'par'. Hvis en farget blokk med to kvadrater utgjør 4, 6, 8 osv. forteller deg logikk at tallene som finnes på ikke kan være 2 & 2, 3 & 3 og 4 & 4 osv. og dermed redusere permutasjoner.
  6. 6
    Se etter fargede blokker som danner "streken". For eksempel hvis fire fargede blokker av to firkanter på en linje, da den manglende nummer kan beregnes ved å trekke fra den totale fra 45.

Tallkombinasjoner

  1. 1
    Vær oppmerksom på to kvadrat kombinasjoner. Disse inkluderer:
  2. 2
    Vær oppmerksom på tre kvadrat kombinasjoner. Disse inkluderer:
  3. 3
    Prøv mindre avansert sudoku før du går til morderen samurai sudoku. Killer Samurai Sudoku er en avansert variant av Sudoku og det anbefales sterkt at du prøver å fullføre en normal og også Samurai Sudoku før du gjennomfører disse mer komplekse oppgaver. Dette er ekstremt harde gåter. De kan ta dager å fullføre. Bare ha tålmodighet.

Tips

  • Prøv å finne det åpenbare først.
  • Kopier puslespillet på et rutenett mye større enn de i avisen, ved hjelp av en markør. Nå løse gåten ved hjelp av de større rutene for å tydelig skrive med blyant alle mulige tall.
  • Sjekk to ganger, sette et tall en gang.
  • Et annet godt sted å praktisere dine Sudoku ferdigheter er i en bok. Det finnes mange bøker med Sudoku oppgaver i dem. Noen har trinnvise instruksjoner for å bli enda bedre.
  • Har konkurranser med dine venner eller kolleger. Lage kopier av et puslespill og prøve å se hvem som kan fullføre den raskeste. Å gjøre dette en gang om dagen eller en gang i uken vil bidra til å dramatisk øke hastigheten.
  • Hvis du har en blokk, stoppe og ta en pause for et par timer. Ta en lur, gjøre noen ærend, spille et spill, etc.
  • Gå av sekstenmeteren, og deretter for rad, deretter kolonnen.
  • Bruk web-sider under for å hjelpe deg. De er alle veldig nyttig, men prøv å holde seg borte fra auto-fyllstoff. Hvor er gøy hvis maskinen gjør alt for deg?

Advarsler

  • Det anses juks hvis du gjette på hvor mange kunne være. Alle sanne Sudoku oppgaver kan løses med bare logikk. Hvis det er to mulige tall som kan gå i et rom og du bare velge ett, og håper det er riktig, er dette juks.
  • Før du bruker løsere, prøve å løse det selv. Hvor er gøy hvis noe annet løser det for deg?
  • Prøv å se på puslespillet begge veier, snarere enn å jobbe nord til sør hele tiden, prøv øst til vest. Husk, det er alltid en god idé å se begge veier før du krysser gaten.
  • For hver celle fylle deg inn, må du doble eller tredoble sjekk din logikk, en enkelt feil kan rote opp hele puslespillet. Hvis du er nesten sikker på at en tre kan gå i en boks, trippel sjekke hvorfor du mener dette. Hvis det er enda en liten mulighet for en tre går i en annen boks, ikke sette et tall nedover! Mang en person har nesten ferdig et puslespill bare for å finne at de setter ett nummer på feil sted.

Ting du trenger

  • Tid
    • 10-20 minutter for lett til middels etter at du har blitt litt erfaren.
    • 30-45 minutter for middels til vanskelig.
    • 1-4 timer for Samurai (med mindre du er veldig dyktig).
    • 4 timer + for Killer Samurai
  • Blyanter
  • Viskelær
  • Tålmodighet
  • Logisk evne