Risk er et spill ulikt noe annet. Det er gøy både som en casual spill blant venner, så vel som en seriøs strategispill med dedikerte studenter over hele verden. Hensikten med Risk er å erobre verden ved å kontrollere hver territorium på et brett som er et kart over verden. Siden du ikke kan ta over verden i det virkelige liv, hvorfor ikke gjøre det i et brettspill? Les videre for en detaljert gjennomgang av reglene for og strategi bak Risk.
Trinn
Del én: grunnleggende oppsett
- 1Forstå det grunnleggende målet med spillet. Målet med spillet er å erobre verden ved å kontrollere alle land på brettet. Du gjør dette ved å "okkupere [ing] hvert territorium på styret og på den måten elimineres [ing] alle andre aktører", ifølge spillet heftet. Du vinner territorium ved å engasjere andre spillere i et spill av rullende terninger.
- 2Forstå hva spillet kommer med. The game of Risk leveres med en sammenleggbar spillbrettet, et sett med 72 kort, og ulike hæren tokens.
- The Risk Styret har seks kontinenter - Nord-Europa, Sør-Europa, Europa, Afrika, Asia, og den australske skjærgården - og 42 land.
- Risikoen hærer kommer i seks grunnleggende farger, sammen med ulike typer symboler, betegner størrelsen på hæren. Hvert sett har Infantry (som representerer en "hær"), Cavalry (5 hærer), og artilleri (10 hærer).
- En pakke med 72 Risiko kortene bør inkluderes. 42 kort er merket med land samt en infanteri, kavaleri, eller artilleri symbol. Det er to "Wild" kort og 28 "Mission" kort som følger med Secret Mission Risk variant. Det skal være fem terninger (tre røde og to hvite).
- 3Bestem hvor mange spillere som skal spille. Den totale mengden av hærer du starter spillet med avhenger av hvor mange spillere det er:
- 6 spillere - 20 hærer hver
- 5 spillere - 25 hærer hver
- 4 spillere - 30 hærer hver
- 3 spillere - 35 hærer hver
- 2 spillere - 40 hærer hver (dette varierer mellom versjoner)
- 4Sett opp din første territorier. Dette vil avgjøre utgangspunktene for alle spillere. Hvert territorium må ha en "hær" i seg til enhver tid. Det er to måter å finne ut de første områdene:
- Har hver spiller kast en terning (Standard regler). Spilleren som rullet den høyeste verdien vil velge en åpen territorium og plassere en soldat i den. Flytte med klokken, vil hver spiller velger et åpent territorium inntil alle territorier er okkupert. Når spillerne har hevdet alle de 42 områdene på brettet, spillerne plassere sine gjenværende styrker inn på områder der de allerede hevder i den rekkefølgen de velger.
- Del ut kortstokken (Alternate regler). Ta ut hele kortstokken, minus de to Jokere. Har hver spiller stedet en av deres hær brikker i hvert territorium i henhold til de kortene de har på hånden. Ta svinger gjør dette.
- 5Bestemme rekkefølgen av lek ved å rulle terningen. Den spilleren som kaster den høyeste nummeret starter med rekkefølgen reising klokken fra start spiller. Spillet starter etter bestillingen av spillet har blitt bestemt.
Del to: å få og å plassere nye hærer
- 1Forstå de tre setninger til en sving: får og plassere nye hærer, angripe, og styrkende. Denne delen vil fokusere på hvordan nye hærer er tildelt i begynnelsen av hver sving og hvordan en spiller kan plassere dem.
- 2Vit at hver spiller kan innløse sine hærstyrker i hvilken enhet han / hun ønsker (infanteri, kavaleri, eller artilleri), forutsatt at de legger opp til det samme antallet hærer. Så hvis en spiller får sju hærer i begynnelsen av hans tur, kan han løse dem ved å få enten syv infanteri stykker eller ved å få en kavaleri stykke og to infanteri stykker (som legger opp til sju).
- 3Få dine nye hærer i begynnelsen av hver runde. I begynnelsen av hver runde, spillerne får flere hærer. Antallet soldater er bestemt av:
- Antallet territorier du eier. For alt tre land, får spilleren en hær. For eksempel, hvis du hadde 11 land, vil du motta tre hærer, hvis du hadde 22 land, vil du motta 7 hærer.
- Snu i kortene. Kort kan være slått på når du har en tre like (f.eks alle tre kortene har artilleri bilder) eller alle tre typer hærer (soldat, kavaleri, artilleri). For det første settet med kortene du slår inn, får du fire armeer, 6 for den andre, åtte for den tredje, 10 for den fjerde, 12 for den femte, 15 for den sjette, og for hver ekstra sett etterpå, fem flere hærer enn det forrige settet slått i. Hvis du har fem eller flere Risiko kort i begynnelsen av en sving, må du slå minst ett sett av dem i.
- Eie alle områdene til kontinentet. For hvert kontinent at du fullstendig dominere (ingen andre fiendtlige hærer er til stede), får du forsterkninger. Du får tre hærer for Afrika, syv hærer for Asia, to hærer for Australia, 5 hærer for Europa, 5 hærer for Nord-Europa, og to hærer for Sør-Europa.
- Merk: Hvis mengden av hærer du vil motta i begynnelsen av din tur er mindre enn tre, runde opp til tre.
- 4Plasser hærene du mottok i begynnelsen av din tur uansett hvor du har en hær nærvær, uansett forhold. Hvis du ønsker, kan du plassere en hær i hver av dine territorier, eller du kan plassere alle dine hærer i ett territorium. Valget er opp til deg.
- Dersom det i begynnelsen av din tur, snudde deg i et sett med kort med et territorium som du eide, får du to ekstra infanterister. Du må plassere disse infanterister på territoriet spesifisert av kortet.
Del tre: å angripe
- 1Angripe bare andre territorier som er i tilknytning til et territorium De eier eller som er koblet til deg et territorium du eier av et hav-lane. Du kan ikke angripe India fra Øst-Europa, for eksempel.
- 2Angripe en rekke ganger fra ett av dine territorier til tilstøtende territorium. Du kan angripe den samme territorium mer enn en gang, eller du kan angripe ulike territorier. Du kan angripe den samme territorium fra samme tilstøtende posisjon, eller du kan angripe det fra ulike tilstøtende posisjoner.
- Forstå at å angripe er valgfritt. En spiller kan bestemme seg for ikke å angripe i det hele tatt i løpet av en tur, bare distribusjon hærer.
- 3Erklærer du kommer til å angripe. Erklærer dine intensjoner høyt. For eksempel si "Jeg angriper Øst-Europa fra Vest-Europa."
- 4Bestemme hvor mange hærer du kommer til å angripe med. Fordi territorium må være opptatt hele tiden, må du la det være minst én hær bak. Antallet hærer du angriper med vil avgjøre hvordan man terningen du kommer til å rulle når du kvadrat av motstanderen hvis territorium du forsvarer.
- En hær = 1 dør
- 2 hærer = 2 terninger
- 3 hærer = 3 terninger
- 5Rulle terningen. Du ruller opp til tre røde terninger, avhengig av din tropp størrelse. Den forsvarende spiller kaster det samme antall hvite terninger som antall tropper i sin forsvarer territoriet, med maksimalt to.
- Match opp den høyeste rød dør med høyest hvit dør, og matche den nest høyeste rød dør med den nest høyeste hvit dør. Hvis det er bare en hvit dør, bare matche opp det høyeste rød dør med hvit dør.
- Ta en av dine brikker fra motstanders territorium dersom den hvite terningen er høyere eller lik den tilsvarende røde dø.
- Fjern en av motstanderens brikker fra det forsvarende territorium dersom den røde terningen er høyere til den tilsvarende hvit dør.
- 6Hvis du klarer å utslette alle de regjerende hærer i området du angriper, okkupere territorium med minst like mange angripende hærer som brukes i angrepet. Hvis du angriper med tre terninger (eller tre hærer), må du kolonisere nyerhvervede territorium med minst tre hærer, men du kan velge å kolonisere det med mer hvis du ønsker det.
- 7Dersom det på slutten av angripende tur, har du erobret minst ett territorium, innløse en risiko-kort. Du kan ikke innløse mer enn én Risk kort på denne måten.
- Hvis, derimot, klarer du å tørke ut en motsatt helt ved å ødelegge hans eller hennes siste hær, får du besittelse av alle Risk kort han eller hun kan ha hatt i sine hender.
Del fire: festningsverk
- 1Forstå at du ikke kan flytte hærer rundt til neste angripe igjen. Å holde territorier trygt fra angrep under dine motstandere angrep faser, er det en viktig strategi for å flytte rundt brikkene før du avslutter din tur.
- 2Omorganisere styret. Flytt brikkene til forskjellige territorier på slutten av din tur. Det er to regler om hvordan du kan gjøre dette:
- Standard regelen: Flytt en rekke hæren stykker fra en enkelt territorium i et tilstøtende territorium okkupert av deg.
- Alternativ regel: Du kan flytte stykker hvor som helst, så lenge utgangspunkt og mål kan nås ved å gå gjennom en rekke tilstøtende territorier under din kontroll.
- 3Fortsett med klokken til bare én spiller er igjen.
Del fem: strategi
- 1Vet de tre grunnleggende strategier funnet i risikoen regelboken. Risiko er et strategispill, så det belønner spillere som ansetter taktikk og hvem lure sine motstandere. De tre stykker av strategisk råd som gis til spillere av Risk regelbok inkluderer:
- Prøv å holde hele kontinenter for å få bonus forsterkninger. Din makt måles i hæren forsterkninger, så det er en god strategi for å få så mange forsterkninger som mulig.
- Sjekk dine grenser for buildups av fiendtlige hærer som kan tolkes som forestående angrep.
- Sørg for at dine egne grenser er skikkelig befestet mot fiendtlige angrep. Klynge dine forsterkninger for det meste langs dine grenser for å gjøre det vanskeligere for fienden å trenge inn i territoriet.
- 2Vet at hastighet er viktig. En mismatch i hæren styrke er spesielt verdifull tidlig. Dette betyr at du bør prøve å løse inn Risiko kort for forsterkninger tidlig, når forsterkninger teller mer. Det mismatch betyr ikke så mye senere.
- 3Eliminere svake spillere med massevis av risiko kort. Eliminere svake motstandere med mye Risk kortene har to fordeler: det blir kvitt en fiende samt netting deg ekstra kort.
- 4Kjenn kontinentet teorier. Spillere som jevnlig spiller Risk vet at enkelte kontinenter kan være mer fordelaktig å ta kontroll over enn andre kontinenter. Strategiene rundt kontinenter inkluderer:
- Australia Theory. Starte i Australia og holder kontroll over det. Dette vil gi deg to ekstra forsterkninger per tur, og det kan bare nås av ett territorium. Bygge tropper og flytte opp gjennom Asia når det begynner å svekkes.
- Nord-Europa Theory. Begynn i Nord-Europa, befeste det mot Europa og Asia. Flytt ned til Sør-Europa, skjære gjennom Afrika og flytte opp. Dette legger til grunn at Asia og Europa kjemper hverandre for å utvide.
- Afrika Theory. Begynn i Afrika, befeste det mot Europa og Sør-Europa. Flytt til venstre til Sør-Europa, skjære gjennom Nord-Europa og flytte til Asia gjennom Alaska. Dette legger til grunn at Asia, Nord-Europa og Europa kjemper hverandre for å utvide.
- Prøv å ikke begynne i Asia, det har for mange grenser for å befeste og vil raskt føre til over-utvidelse og spre dine tropper tynn.
- 5Tenk å holde på en klynge av land som faller over flere kontinenter. Forsvare dine grenser og bygge tropper. Selv om du ikke vil motta kontinentet bonus på hærer i begynnelsen av din tur, vil heller ikke noen andre. Dette krever at du forblir konsentrert nok til å bygge tropper til tørk ut andre spillere når de sprer svak.
- 6Lag allierte. Selv om dette ikke er skissert som en "regel" i den offisielle bok, lage avtaler med spillere å ikke angripe visse territorier med mindre visse vilkår er oppfylt. For eksempel, "Ingen av oss vil utvide til Afrika til Jordan er ute av spillet." Dette vil gjøre det lettere å konsentrere innsatsen til andre steder.
Tips
- Det finnes ulike metoder for å spille, og dette er bare ett. Det er et par andre varianter, inkludert en hvor du velger en kapital og må forsvare det, og en annen der du får et oppdrag kort og må bære det ut.
- Når du har seks kort, må du slå dem i. Dette er for å hindre folk fra å hamstre kort til fordelene blitt mye bedre.
- En kule ting du kan gjøre er å lage ditt eget bord.
- På de fleste brettene vil de forskjellige kontinenter være preget av forskjellige farger.
Advarsler
- Aldri tynne mennene dine ut til 3men på dine grenser. Som ber om en større styrke til å komme og angripe deg der siden det ville være et svakt punkt.
- Samtidig som de har få grenser gjør en plassering lettere å forsvare, vil det også gjøre det vanskeligere for deg å utvide derfra.
- Ved begynnelsen av spillet kan det være fristende å plukke land over hele brettet, men det er mye mer effektivt å fokusere til ett område.